Stresul si starea de sanatate

Desi adesea ne gandim la vremurile de odinioara cand viata parea, din perspective contemporane, mai simpla si mai lipsita de tensiuni si de solicitare, fiintele umane au fost dintotdeauna supuse stresului. In realitate, in istoria omenirii nu a existat nici o epoca fara stres, iar fiecare generatie a trebuit sa faca fata unui mediu social din ce in ce mai complex si mai stresant. In ciuda progreselor tehnologice, mai ales a celor din ultimii ani, despre care se credea ca vor deschide o noua era de culturalizare globala, majoritatea problemelor importante ale intregii planete sunt mai departe decat oricand de aflarea unei solutii.

Care este pretul psihologic pe care trebuie sa-l platim, incercand sa ne obisnuim cu ideea ca razboiul sau iminenta unui razboi ne insoteste zi de zi ? Speram ca liderii pe care ii alegem sa poata gasi solutii pentru acest tip de probleme generale, dar preocuparile noastre de zi cu zi sunt de regula de natura pragmatica. Frustarile apar pentru ca in general nu putem rezolva probleme minore, cum ar fi punctualitatea la serviciu in conditiile unor strazi cu trafic extrem de aglomerat.

Solicitarile vietii de zi cu zi fac din ce in ce mai dificila evitarea efectelor psihologice negative care par sa fie parte integranta a existentei noastre. Indiferent despre ce este vorba - naveta zilnica, costul crescand al vietii, zgomotul permanent, poluarea aerului, neplacerile emotionale de acasa, somajul sau violenta neprevazuta - cei mai multi dintre noi intampina greutati in atingerea unui echilibru interior satisfacator si, ca urmare, suntem expusi factorilor de stres negativ.

Pe langa componenta psihologica, stresul poate sa ne influenteze si din punct de vedere fiziologic, subminandu-ne sistemul imunitar si starea de sanatate si ducand la tulburari ca hipertensiunea, boala cardiaca si accident vascular. Multi medici ai medicinei clasice accepta in prezent ca aproximativ 75% din toate bolile pe care le trateaza isi au originea in tulburari legate de stres. Medicii buni au devenit si din ce in ce mai atenti la tipologia pacientului predispus la afectiuni ca ateroscleroza, hipertensiunea, litiaza biliara si artroza datorate stresului.

                             Scala Holmes-Rahe

Eveniment de viata Evaluare
1. Decesul sotiei/sotului  100
2. Divort  73
3. Separare maritala  65
4. Detentie  63
5. Decesul unui membru de familie apropiat  63
6. Accident sau boala personala  53
7. Casatorie  50
8. Concediere din serviciu  47
9. Reconciliere maritala  45
10. Pensionare  45
11. Imbolnavirea unui membru de familie  44
12. Graviditate  40
13. Tulburari sexuale  39
14. Aparitia unui nou membru de familie  39
15. Schimbarea serviciului  39
16. Modificari ale situatiei financiare  38
17. Modificari in frecventa dezacordurilor conjugale  35
18. Ipoteca importanta  32
19. Expirarea unei ipoteci neachitate sau imprumut  30
20. Modificarea responsabilitatilor profesionale  29
21. Plecarea de acasa a fiului/fiicei  29
22. Neintelegeri cu rudele prin alianta  29
23. Realizari personale importante  28
24. Inceperea sau parasirea serviciului de catre sot/sotie  26
25. Inceperea sau terminarea scolarizarii  26
26. Modificarea conditiilor de viata  25
27. Modificarea obiceiurilor personale  24
28. Neintelegeri cu seful  23
29. Modificarea orelor sau a conditiilor de lucru  20
30. Schimbarea domiciliului  20
31. Schimbarea scolii  20
32. Modificarea modului de recreere  19
33. Modificarea activitatilor religioase  19
34. Modificarea activitatilor sociale  18
35. Ipoteca sau imprumut de mica valoare  17
36. Modificarea programului de somn  16
37. Modificarea numarului de intruniri familiale  15
38. Modificare obiceiurilor alimentare  15
39. Vacanta  13
40. Craciunul  12
41. Incalcare minora a legii  11

Scala de evaluare a readaptarii sociale, elaborate de medicii americani Holmes si Rahe, este un ghid pentru evaluarea factorilor cu potential stresant care va pot influenta la un moment dat in viata. Celor 41 de evenimente de viata pozitive sau negative din lista li s-a atribuit o valoare conforma cu importanta adaptarii fizice si/sau mentale, necesare pentru a face fata evenimentului. Cei care acumuleaza peste 300 de unitati intr-un an pot avea un risc foarte crescut de boala. Scaderea scorului la 150-299 reduce acest risc cu 30%, in timp ce un scor de 150 sau mai mic, reflecta numai un risc minim de boala. Deorece raspunsurile individuale la situatii particulare este foarte variabil, trebuie sa considerati scorul doar un indicator orientativ al felului in care reactionati la niveluri ridicate de stres.

Stresul nu este in totalitate negativ. Stresul pozitiv joaca un rol si in capacitatea noastra de a ne relaxa si a ne bucura. De exemplu, emotia, tensiunea resimtita cand priviti echipa favorita de fotbal marcand golul victoriei, este un factor pozitiv, ca si tipul de reactie la stres care va motiveaza sa escaladati un perete de stanca sau sa va doborati recordul personal intr-o cursa de atletism. Stresul devine daunator numai atunci cand sunteti stresat constant si in "alerta maxima", chiar si atunci cand incercati sa va "decuplati" seara si sa dormiti.

Stresul este o parte din mostenirea noastra evolutiva. Societatile bazate pe vanatoare si agricultura, care supravietuiesc si azi, ne dau o imagine asupra rolului jucat de stres in privinta supravietuirii. O vanatoare reusita poate insemna diferenta dintre belsug si infometare; aceasta situatie provoaca un stres care antreneaza modificari fiziologice extraordinare. In timpul pandei, cand nervii sunt intinsi la maxim, pupilele se dilata pentru a imbunatati vederea la distanta. Glandele suprarenale incep sa produca adrenalina suplimentara, care creste pulsul si bataile cardiace. Grasimile si glucidele sunt mobilizate din ficat pentru a furniza mai multa energie, tensiunea arteriala creste, ritmul cardiac se accelereaza si mai mult. In acest moment, ritmul respirator este crescut si chiar si auzul este mai ascutit. Datorita adrenalinei in exces, alergarea este mai rapida pentru ca in intreg corpul exista mai mult sange oxigenat. In final, prada este ucisa. Energia consumata pentru omorarea prazii si tararea acesteia acasa epuizeaza rezervele de energie ramase.

Acest scenariu ilustreaza modul in care organismul functioneaza in situatii de stres: excesul de adrenalina este produs pentru a ajuta la atingerea scopului, iar efortul fizic care urmeaza consuma substantele produse in exces de organism. Cu toate acestea, in prezent, cei mai multi dintre noi suntem supusi modificarilor fiziologice datorate stresului fara a efectua efortul necesar pentru redresarea dezechilibrului creat.

Pentru a atinge o stare generala buna trebuie sa acordam atentie necesitatilor fundamentale ale propriului organism - somnului, relaxarii, alimentatiei de calitate, efortului fizic - si sa ne schimbam atitudinea fata de factorii de viata care creeaza reactii negative de stres. Ganditi-va daca va faceti destul timp pentru activitatile de recreere, daca aveti o parte din saptamana rezervata numai pentru dumneavoastra, pentru a va relaxa.

VA ASTEPTAM !

O parte din conduita de rutina fata de stres poate include o sedinta de relaxare prin masaj - un tratament lunar ar fi suficient pentru majoritatea oamenilor in vederea mentinerii unei bune stari de sanatate. Este surprinzator faptul ca cel mai adesea apelam la tratamente ale medicinei complementare sau traditionale numai atunci cand organismele ne sunt deja bolnave, cand un program regulat de intretinere poate preveni aparitia afectiunilor si poate fi util pentru mentinerea sanatatii. Daca zambiti intr-o oglinda, ea nu face decat sa va intoarca zambetul; daca va incruntati, va este reflectata incruntarea. Ceea ce oferim, vom primi pana la urma inapoi. Este imposibil sa oferim dragoste si sentimente pozitive si sa primim inapoi ura si dizarmonie.